20TH SUNDAY IN ORDINARY TIME ---C---

Our Gospel reading is a bit confusing and it requires a little time to understand. Why did Jesus say “He is coming to set the earth on fire and he will not bring peace but division?” Isn’t he the prince of peace and the one who unites?

Three words stand out in today’s gospel namely: fire, division and baptism. We need to understand these words to know what Jesus is telling us today. Do you see any connection between these words and what is currently going on in the world? True enough, there is so much chaos, terror and conflict everywhere in domestic and in the global field.

In the Old Testament FIRE has something to do with destruction. Remember what happened in the land of Sodom and Gomorrah when God sent fire to destroy them? But the fire that Jesus mentioned is different. The fire in this context is something that heals, purifies, unites and sanctifies. It is the fire that has been set in our heart that he expects to be blazing strongly now.

Jesus mentioned about DIVISION between households. Two against three and three against two; father against his son and mother against her daughter…while these divisions or conflicts are going on in real life , Jesus was referring to a different kind of division. It is more of a spiritual battle. It’s a division between the enlightened members of the family against those who still remain in sin. The person who already accepted Jesus in his life will never allow himself to be influenced by those who have not embraced Jesus yet, hence the division. This reality is really sad and it brings me to my last point.

Finally, BAPTISM as mentioned by the Lord. Why does he need to be baptized when he is the author of baptism? Actually, the baptism that the Lord refers to is the baptism of immersion. He needs to be immersed in the pains and death in order to complete his mission. He needs to suffer and die on the cross so that resurrection can happen. Every Christian should be comfortable with sufferings as part and parcel of life. We who are baptized into Christ must also learn to suffer with him so that together with him we shall also experience resurrection.

 

Del pastor

                                  XX DOMINGO DEL TIEMPO ORDINARIO --- C ---

Nuestra lectura del Evangelio es un poco confusa y requiere un poco de tiempo para entender. ¿Por qué dijo Jesús "Él vendrá a prender fuego a la tierra y no traerá paz sino división?" ¿No es él el príncipe de paz y el que se une?

Tres palabras se destacan en el evangelio de hoy: fuego, división y bautismo. Necesitamos entender estas palabras para saber lo que Jesús nos está diciendo hoy. ¿Ves alguna conexión entre estas palabras y lo que está sucediendo actualmente en el mundo? Es cierto que hay tanto caos, terror y conflicto en todas partes en el campo doméstico y global.

En el Antiguo Testamento, FUEGO tiene algo que ver con la destrucción. ¿Recuerdas lo que sucedió en la tierra de Sodoma y Gomorra cuando Dios envió fuego para destruirlos? Pero el fuego que Jesús mencionó es diferente. El fuego en este contexto es algo que cura, purifica, une y santifica. Es el fuego que se ha encendido en nuestro corazón lo que él espera que arda con fuerza ahora.

Jesús mencionó sobre la división entre hogares. Dos contra tres y tres contra dos; padre contra su hijo y madre contra su hija... mientras estas divisiones o conflictos están sucediendo en la vida real, Jesús se refería a un tipo diferente de división. Es más una batalla espiritual. Es una división entre los miembros iluminados de la familia contra aquellos que aún permanecen en pecado. La persona que ya aceptó a Jesús en su vida nunca se dejará influenciar por aquellos que aún no lo han aceptado, de ahí la división. Esta realidad es realmente triste y me lleva a mi último punto.

Finalmente, el BAUTISMO como lo menciona el Señor. ¿Por qué necesita ser bautizado cuando es el autor del bautismo? En realidad, el bautismo al que se refiere el Señor es el bautismo de inmersión. Necesita estar inmerso en los dolores y la muerte para completar su misión. Necesita sufrir y morir en la cruz para que la resurrección pueda suceder. Todo cristiano debe sentirse cómodo con los sufrimientos como parte integral de la vida. Los que somos bautizados en Cristo también debemos aprender a sufrir con él para que junto con él también experimentemos la resurrección.

SEVENTEENTH SUNDAY IN ORDINARY TIME ---C---

“Seven days of no prayers make one weak!” This caption which was written on a poster on the wall of our seminary dormitory caught my attention. Being a young seminarian it took a little while before I finally figured out what the sentence meant. When I finally understood the message I just smiled and told myself, “Yes it is true, a person who doesn’t pray has a weak spirit.

 Our gospel reading this Sunday highlights the importance of prayer in our Christian life. The gospel of Luke is considered to be the gospel of prayer because it gives more attention to Jesus’ teaching on prayer than any other Gospel writers. Jesus always looks for a quiet place to pray.

 The disciples ask Jesus to teach them how to pray just as John the Baptist taught his disciples. True enough, Jesus taught them the most famous among all Christian prayers --- the Lord’s Prayer. Luke’s version is more theological because it uses the word “sins” while Matthew has the word “debt”. Nevertheless, it is considered the model of all prayers because it contains all the essential elements namely; adoration, contrition, petition and thanksgiving. Moreover, if we analyze the prayer and how it is written we can surely notice that it contains seven petitions. Note that the number seven in biblical term implies perfection therefore when something is perfect it must be from God.

 Silence is important in prayer because only in silence can God speak to your hearts.

 

 Del Pastor

  DÉCIMO SÉPTIMO DOMINGO EN TIEMPO ORDINARIO --- C ---

“¡Siete días de no orar nos debilitan!”. Esta leyenda, que estaba escrita en un cartel en la pared de nuestro dormitorio del seminario, me llamó la atención. Siendo un joven seminarista, me tomó un tiempo antes de que finalmente descubriera lo que significaba la frase. Cuando finalmente entendí el mensaje, simplemente sonreí y me dije: "Sí, es verdad, una persona que no ora tiene un espíritu débil.

 La lectura de nuestro Evangelio este domingo resalta la importancia de la oración en nuestra vida cristiana. El evangelio de Lucas se considera el evangelio de la oración porque presta más atención a la enseñanza de Jesús sobre la oración que cualquier otro autor de los evangelios. Jesús siempre busca un lugar tranquilo para orar.

 Los discípulos le piden a Jesús que les enseñe a orar tal como Juan el Bautista les enseñó a sus discípulos. Es cierto que Jesús les enseñó la oración más famosa de entre todas las oraciones Cristianas: la oración del Señor. La versión de Lucas es más teológica porque usa la palabra "pecados", mientras que Mateo tiene la palabra "deuda". Sin embargo, se considera el modelo de todas las oraciones porque contiene todos los elementos esenciales a saber; Adoración, contrición, petición y acción de gracias. Además, si analizamos la oración y cómo está escrita, seguramente podemos notar que contiene siete peticiones. Tenga en cuenta que el número siete en el término bíblico implica perfección, por lo tanto, cuando algo es perfecto, debe ser de Dios.

 El silencio es importante en la oración porque solo en silencio Dios puede hablar a sus corazones.

FROM THE PASTOR

                                Sixteenth Sunday in Ordinary Time ---c---

When was the last time you had guests in your home? How did you receive them? Usually when an important person is coming to visit us, we have to make a lot of preparation. We make sure that every area of the house is clean. And if necessary we would prepare a special dish to offer our guests and we will try to make them feel at home. Isn’t this the usual way to do it?

In our Gospel, Jesus visited the sisters Martha and Mary at their home. Both women had shown their hospitality toward Jesus in a different way. Martha had been too occupied serving the Lord, while Mary decided to just sit and listen to Jesus while he speaks.  In reality, both women did the right thing. On one hand, Martha assured that the master has something to eat because she knew that he came from doing his ministry of preaching. While on the other hand, Mary just sits and listens to Jesus for it would look awkward if Jesus will be alone sitting in the living room. The sisters showed their love for the master in their own ways. However, Jesus said that Mary chose the better half and it will not be taken from her. But it doesn’t mean that Martha’s effort was not appreciated. It just that Mary was more personal.

In spirituality, these things are both essential in one’s growth. The BEING and the DOING are integral parts of one’s spiritual life. The BEING is a personal relationship with Jesus established through one’s effort of spending time in prayer. This is achieved when we can find time to be alone with Jesus in prayer, in our reflections and in our meditations. The DOING is the effort exerted by a person to reach out to those who are in need.  It is an act of charity done as a fruit of one’s prayer. The monastic people call this ORA ET LABORA. They pray and they work to live. In our spiritual journey our prayers must be coupled with action otherwise it is incomplete. You can be a Martha and a Mary at every given time!

Fr Ed

 

Del Pastor

                                Décimo Sexto Domingo del Tiempo Ordinario --- c ---

¿Cuándo fue la última vez que tuvo invitados en su casa? ¿Cómo los recibiste? Por lo general, cuando una persona importante viene a visitarnos, tenemos que hacer mucha preparación. Nos aseguramos de que todas las áreas de la casa estén limpias. Y si es necesario, prepararíamos un plato especial para ofrecer a nuestros huéspedes e intentaremos que se sientan como en casa. ¿No es esta la forma habitual de hacerlo?

En nuestro Evangelio, Jesús visitó a las hermanas Martha y María en su hogar. Ambas mujeres habían mostrado su hospitalidad hacia Jesús de una manera diferente. Martha había estado demasiado ocupada sirviendo al Señor, mientras que María decidió simplemente sentarse y escuchar a Jesús mientras él habla. En realidad, ambas mujeres hicieron lo correcto. Por un lado, Martha aseguró que el maestro tiene algo que comer porque sabía que él venía de cumplir su ministerio de predicación. Mientras que por otro lado, María solo se sienta y escucha a Jesús, ya que parecería incómodo si Jesús estuviera solo sentado en la sala. Las hermanas demostraron su amor por el maestro a su manera. Sin embargo, Jesús dijo que María eligió la mejor mitad y no se la quitarán. Pero eso no significa que el esfuerzo de Martha no fue apreciado. Solo que María era más personal.

En la espiritualidad, estas cosas son esenciales para el crecimiento de uno. El SER y el HACER son partes integrales de la vida espiritual de uno. El SER es una relación personal con Jesús establecida a través del esfuerzo de uno por pasar tiempo en oración. Esto se logra cuando podemos encontrar tiempo para estar a solas con Jesús en oración, en nuestras reflexiones y en nuestras meditaciones. El HACER es el esfuerzo ejercido por una persona para llegar a los necesitados. Es un acto de caridad hecho como fruto de la oración de uno. La gente monástica llama a esto ORA ET LABORA. Rezan y trabajan para vivir. En nuestro viaje espiritual, nuestras oraciones deben estar unidas a la acción, de lo contrario está incompleta. ¡Puedes ser una Martha y una María a cada momento!

 

Fr Ed